tirsdag 4. november 2008

Hvem er guD?

Av: Emi
Grunnet strøm av hendvendelser til Esther, svarer Emi på innsendt spørsmål om guD.

Kjære Esther,
Jeg har undret fryktelig på hvem denne gud er? Matmor snakker med han heletiden, men jeg kan ikke for mitt bare liv få øye på ham. Er jeg i ferd med å bli gal? Hilsen Anonym Cavalier King Charles Spaniel


Kjære Anonym Cavalier King Charles,
Vel, Cavalier, det spørs hvordan du ser det. Fra noen menneskevinkler tror jeg svaret er at gUD er gammel mann med turban, eller skjegg. Han er mest sannsynelig usynelig oppe i himmelen. Hvis du ikke tror at du ser han kommer du til helvete ( jeg vet ikke hvor det er, eller om det er bra eller dårlig).

Når det er sagt vil jeg presisere at mennesket er det eneste religiøse dyret, ergo er det sannsyneligvis ikke er du (eller vi) som er gale, men de. Muligens har fenomenet rot i en feilstavelse. Man tror at det en gang i tiden ble skrevet en episk historie om en svært mektig (og himmelsk) hund. I historien ble ordet Dog stavet feil og dette førte til flere tusen år med misforståelser og troen på God.

Neste gang matmor snakker med gud prøv å forholde deg "calm and assertive". Ikke anerkjenn atferden hennes, ikke se på henne, ikke svar henne. La matmor vite at du ikke er interessert i tullet hennes. Ikke bekreft hennes illusjoner, lat som hun ikke snakker med guD. Hvor ofte tar du matmot ut på tur?
For Esther, Emi-Pemi

Ingen kommentarer: